45ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:2019-2020

 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «ΕΤΣΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ»

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Α΄ΦΑΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Α΄ ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

   Η πρώτη (Α) ομάδα εκπαιδευτικών του Σχολείου αποφάσισε να ασχοληθεί με τη θεματική της εκμάθησης των υποδιαιρέσεων της μονάδας. Αφορμή για αυτήν την επιλογή, αφού προηγήθηκε διαλογική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων και διδακτικού προβληματισμού, αποτέλεσε η δυσκολία που εντοπίζεται στην αίθουσα διδασκαλίας από την πλειοψηφία μαθητών και μαθητριών ως προς την προσέγγιση της μαθηματικής έννοιας.

   Αποφασίστηκε λοιπόν να δημιουργηθούν παζλ που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλες τις βαθμίδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Α΄ χρήση κατασκευής

Παιχνίδι συναρμολόγησης για την εκμάθηση των υποδιαιρέσεων της μονάδας

 

   Πρόκειται για ένα ξύλινο παιχνίδι συναρμολόγησης σε σχήμα κύβου, το οποίο αποτελείται από μικρότερα αποσπώμενα μέρη. Τα παιδιά  καλούνται να συναρμολογήσουν τα μέρη και να φτιάξουν έναν κύβο, που έχει την αξία μίας «μονάδας». Ο κύβος αποτελείται από δέκα ίσα ορθογώνια παραλληλεπίπεδα, καθένα από τα οποία ισούται με το ένα δέκατο του κύβου και έχουν την αξία του δέκατου. Ένα από τα ορθογώνια αυτά χωρίζεται σε μικρότερα δέκα ορθογώνια παραλληλεπίπεδα, καθένα από τα οποία αποτελεί το ένα δέκατό του και ταυτόχρονα το ένα εκατοστό του κύβου όλου. Τέλος, ένα άλλο από τα μεγάλα ορθογώνια παραλληλεπίπεδα, τα «δέκατα» του κύβου, αποτελείται από εκατό μικρούς κύβους, καθένας από τους οποίους αποτελεί το ένα εκατοστό του ορθογώνιου αυτού παραλληλεπιπέδου και ταυτόχρονα το ένα χιλιοστό του κύβου όλου.

Το παιδί, καθώς συναρμολογεί το παιχνίδι,  συγκρίνει τα κυβάκια, που έχουν την αξία του «χιλιοστού», με τα ορθογώνια παραλληλεπίπεδα, το μικρό και το μεγάλο, δηλαδή «τα εκατοστά» και τα «δέκατα», και μπορεί έτσι να αντιληφθεί με διερευνητικό και παιγνιώδη τρόπο τις μεταξύ τους σχέσεις.

Εικόνα (1) από το παιχνίδι συναρμολόγησης στο οποίο συμμετέχουν μαθητές και μαθήτριες μεγάλων τάξεων.

    Το παιχνίδι συναρμολόγησης απαιτεί από το παιδί υψηλή παρατηρητικότητα, μεγάλη συγκέντρωση και λογική σκέψη και του επιτρέπει να αντιληφθεί  οπτικά την ποσοτική σχέση των υποδιαιρέσεων της μονάδας και μέσα από αυτό την αξία των δεκαδικών ψηφίων ενός αριθμού, δηλαδή του δέκατου, του εκατοστού και του χιλιοστού. Το παιχνίδι αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ατομικά, αλλά και ομαδικά προάγοντας έτσι τη συνεργασία και συμβάλλοντας και στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων.

Β΄ χρήση κατασκευής

Παζλ για τις μικρές τάξεις του δημοτικού (Α΄-Β΄-Γ΄)

 

Πρόκειται για ένα ξύλινο παζλ που αποτελείται από εκατό κομμάτια, τα οποία ποικίλουν ως προς το σχήμα, συνδέονται μεταξύ τους με πρωτότυπο τρόπο και σχηματίζουν διάφορα γεωμετρικά σχήματα, καλώντας έτσι το παιδί να σκεφτεί σύνθετα και συνδυαστικά, για να το ολοκληρώσει με επιτυχία. Επιπρόσθετα, το παζλ σχηματίζει δέκα στήλες, που η καθεμιά αποτελείται από δέκα κομμάτια σχηματίζοντας δέκα σειρές.

Εικόνα (2) από το ξύλινο παζλ στο οποίο συμμετέχουν παιδιά μικρής τάξης.

Εικόνα (3) με στιγμιότυπα από μάθημα Αριθμητικής σε αίθουσα διδασκαλίας.

   Οι δέκα στήλες και οι δέκα σειρές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καλύτερη κατανόηση τόσο της έννοιας της «δεκάδας» και της «εκατοντάδας»  όσο και της πράξη του πολλαπλασιασμού, ως γινόμενο ύψους και μήκους ενός ορθογώνιου σχήματος.

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

ΜΑΟΥΝΗ ΒΑΡΒΑΡΑ

ΣΚΟΜΠΑ ΜΑΡΙΑ

ΣΚΟΥΛΙΚΑ ΜΑΡΙΑ

ΧΕΙΜΩΝΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

Go to top